TRS2006 - Sestavení nákladního vlaku


Tento dokument je určen pro ty, co chtějí ve vlakovém simulátoru vytvářet mise v souladu s realitou. Pro smyšlenou trať je možné vycházet z podobné reálné tratě. To, zda se pak bude vlak chovat úměrně realitě je už věcí simulátoru a nastavení parametrů modelů vozů a lokomotiv. Minimálně vizuálně to ale bude "reálné".


Předpokládejme, že máme z Liberce do Turnova dopravit náklad.

Složení nákladu (žlutě uveden zákaznický náklad, zbytek konstanty, brzící váhy BV odhadnuté*):

#VozidloLož.nákladLimitCHm.vozuCelkemDélkaNáprBV-GBV-r
1742--64.0t64.0t13.6430t10t
2742--64.0t64.0t13.6430t10t
3Eas45t57t23.5t68.5t14.04445t?t
4Eas45t57t23.5t68.5t14.04445t?t
5Eas45t57t23.5t68.5t14.04445t?t
6Eas25t57t23.5t48.5t14.04445t?t
7Zaes50t54t26.0t76.0t12.46440t?t
8Hadgs47t47t25.0t72.0t16.52443t?t
9Hadgs30t47t25.0t55.0t16.52443t?t
10Rils40t55t24.5t64.5t19.90440t?t
11Eas0t57t23.5t23.5t14.04423t?t
12Eas0t57t23.5t23.5t14.04423t?t
13Eas0t57t23.5t23.5t14.04423t?t
     128+592.0t191m8+44475t?t

* U prázdného vozu se brzdící váha pohybuje okolo hmotnosti prázdného vozu, u loženého vozu pak je to 50-65% plně loženého vozu. (zdroj MSTS). Reálné hodnoty budou postupně doplněny do katalogu. Celkový dokument zřejmě neexistuje takže se musí zjistit na reálných vagónech.

Kontrola loženého nákladu

Trať z Liberce do Turnova spadá do traťové třídy C2 (Seznam traťových tříd, ČD).

Hmotnost loženého nákladu ve vozech odpovídá traťové třídě C (C2) neboť "lož.náklad"<="LimitC".

Určení technického normativu

Zatížení na jednu nápravu je celková hmotnost bez lokomotiv / počet náprav bez lokomotiv, tj 592/44=13.45t, platí tedy normativ S (10-15t/nápravu).

Technický normativváha na nápravuomezení
U<10t 
S10-15t 
T>15t 
T4 pouze ložené čtyřnápravové vozy
U4 pouze prázdné čtyřnápravové vozy

Kontrola hmotnosti soupravy doporučené pro daný normativ/úsek

Vlak pojede jako Pn a proto platí normativy dle sešitového jízdního řádu (tabulka č. 4 SJŘ):

Úsek1x7422x742
Liberec-JeřmaniceT 620, S 550, T4 640T 1130, S1000, T4 1200
Jeřmanice-TurnovT 1850, S 1650T 1850, S 1650

Pro jedinou lokomotivu 742 platí v úseku do Jeřmanic doporučení pro normativ S na 550t. Protože celková hmotnost všech vozů bez činných lokomotiv (592t) přesahuje hmotnost požadovanou normativem (550t) pro jedinou lokomotivu 742 a ani povolené navýšení o 2% (max 25t) nepomůže, vlak by měla vést dvojice lokomotiv, kde je limit pro S až na 1000t. Hodnota je doporučená - při použití této hodnoty je předpoklad plnění jízdního řádu. V optimálních podmínkách (sucho) je možné tento limit překročit.

Kontrola skutečných a potřebných brzdících procent

Jako příklad poslouží v SJŘ vlak Pn69917 který v úseku Liberec/Jeřmanice má předepsánou max rychlost 70 kmh a potřebná brzdící procenta 41% a v úseku Jeřmanice/Turnov má max rychlost 60 kmh a potřebná procenta 48% (uvedeno v sloupci 8 jízdního řádu příslušného vlaku).

Skutečné brzdící procento = (součet BV všech vozidel * 100) / celková váha vlaku tj 475/720 = 65%

V obou úsecích je naše skutečné brzdící procento% nad limitem takže vlak je akceptovatelný.

Kontrola dostatečný brzdících vah ručních brzd vlaku

Doplnit.

Nastavení přestavovačů

Z hlediska nastavení brzd vozů jsou přestavovače v poloze G (nákladní), poslední 3. vozy na "Prázdný", ostatní vozy "Ložený".

U částečně ložených vozů je klíčová vypsaná přestavná hmotnost - je-li ložená hmotnost vyšší než přestavná hmotnost přepíná se na "Ložený", jinak "Prázdný".

Příklad přestavovačů

Následující obrázek pochází z vozu EAS-u:

Vlevo je přestavovač režimu brzdy, vůz umí režimy osobní (P) a nákladní (G), zde přepnuto na nákladní režim.

Uprostřed je přestavovač ložený/prázdný. Přestavná hmotnost je zde uvedena dole a je 43t. Do této váhy musí být vůz přepnut jako prázdný, zde je přepnut na ložený. Nahoře jsou uvedeny brzdící váhy - 26t pro prázdný a 52t pro ložený. Jsou přinýtované - váha se mění během provozu, vůz stejného typu může mít (o něco) jiné hodnoty. Hodnoty jsou uvedeny pro režim "P". Pro režim "G" se musí vynásobit dle UIC 544-1 koeficientem 0.75 resp dle ČD koeficientem 0.70.

Vpravo je přestavovač aktivní brzdy - brzda zapnuta, vypnuta. Pokud je vypnuta, pak se brzdy vozu nepočítají a musí se to zohlednit při sestavení vlaku.

Závěrem

Na místě je poděkování uživatelům fóra K-report za trpělivou pomoc, zejména pak uživateli Oldcerry ale i dalším za nadlidskou trpělivost :-)


(c) 2008 Leoš Urban