Tento dokument je určen pro ty, co chtějí ve vlakovém simulátoru vytvářet mise v souladu s realitou. Pro smyšlenou trať je možné vycházet z podobné reálné tratě. To, zda se pak bude vlak chovat úměrně realitě je už věcí simulátoru a nastavení parametrů modelů vozů a lokomotiv. Minimálně vizuálně to ale bude "reálné".
Předpokládejme, že máme z Liberce do Turnova dopravit náklad.
Složení nákladu (žlutě uveden zákaznický náklad, zbytek konstanty, brzící váhy BV odhadnuté*):
# | Vozidlo | Lož.náklad | LimitC | Hm.vozu | Celkem | Délka | Nápr | BV-G | BV-r |
1 | 742 | - | - | 64.0t | 64.0t | 13.6 | 4 | 30t | 10t |
2 | 742 | - | - | 64.0t | 64.0t | 13.6 | 4 | 30t | 10t |
3 | Eas | 45t | 57t | 23.5t | 68.5t | 14.04 | 4 | 45t | ?t |
4 | Eas | 45t | 57t | 23.5t | 68.5t | 14.04 | 4 | 45t | ?t |
5 | Eas | 45t | 57t | 23.5t | 68.5t | 14.04 | 4 | 45t | ?t |
6 | Eas | 25t | 57t | 23.5t | 48.5t | 14.04 | 4 | 45t | ?t |
7 | Zaes | 50t | 54t | 26.0t | 76.0t | 12.46 | 4 | 40t | ?t |
8 | Hadgs | 47t | 47t | 25.0t | 72.0t | 16.52 | 4 | 43t | ?t |
9 | Hadgs | 30t | 47t | 25.0t | 55.0t | 16.52 | 4 | 43t | ?t |
10 | Rils | 40t | 55t | 24.5t | 64.5t | 19.90 | 4 | 40t | ?t |
11 | Eas | 0t | 57t | 23.5t | 23.5t | 14.04 | 4 | 23t | ?t |
12 | Eas | 0t | 57t | 23.5t | 23.5t | 14.04 | 4 | 23t | ?t |
13 | Eas | 0t | 57t | 23.5t | 23.5t | 14.04 | 4 | 23t | ?t |
128+592.0t | 191m | 8+44 | 475t | ?t |
* U prázdného vozu se brzdící váha pohybuje okolo hmotnosti prázdného vozu, u loženého vozu pak je to 50-65% plně loženého vozu. (zdroj MSTS). Reálné hodnoty budou postupně doplněny do katalogu. Celkový dokument zřejmě neexistuje takže se musí zjistit na reálných vagónech.
Trať z Liberce do Turnova spadá do traťové třídy C2 (Seznam traťových tříd, ČD).
Hmotnost loženého nákladu ve vozech odpovídá traťové třídě C (C2) neboť "lož.náklad"<="LimitC".
Zatížení na jednu nápravu je celková hmotnost bez lokomotiv / počet náprav bez lokomotiv, tj 592/44=13.45t, platí tedy normativ S (10-15t/nápravu).
Technický normativ | váha na nápravu | omezení |
U | <10t | |
S | 10-15t | |
T | >15t | |
T4 | pouze ložené čtyřnápravové vozy | |
U4 | pouze prázdné čtyřnápravové vozy |
Vlak pojede jako Pn a proto platí normativy dle sešitového jízdního řádu (tabulka č. 4 SJŘ):
Úsek | 1x742 | 2x742 |
Liberec-Jeřmanice | T 620, S 550, T4 640 | T 1130, S1000, T4 1200 |
Jeřmanice-Turnov | T 1850, S 1650 | T 1850, S 1650 |
Pro jedinou lokomotivu 742 platí v úseku do Jeřmanic doporučení pro normativ S na 550t. Protože celková hmotnost všech vozů bez činných lokomotiv (592t) přesahuje hmotnost požadovanou normativem (550t) pro jedinou lokomotivu 742 a ani povolené navýšení o 2% (max 25t) nepomůže, vlak by měla vést dvojice lokomotiv, kde je limit pro S až na 1000t. Hodnota je doporučená - při použití této hodnoty je předpoklad plnění jízdního řádu. V optimálních podmínkách (sucho) je možné tento limit překročit.
Jako příklad poslouží v SJŘ vlak Pn69917 který v úseku Liberec/Jeřmanice má předepsánou max rychlost 70 kmh a potřebná brzdící procenta 41% a v úseku Jeřmanice/Turnov má max rychlost 60 kmh a potřebná procenta 48% (uvedeno v sloupci 8 jízdního řádu příslušného vlaku).
Skutečné brzdící procento = (součet BV všech vozidel * 100) / celková váha vlaku tj 475/720 = 65%
V obou úsecích je naše skutečné brzdící procento% nad limitem takže vlak je akceptovatelný.
Doplnit.
Z hlediska nastavení brzd vozů jsou přestavovače v poloze G (nákladní), poslední 3. vozy na "Prázdný", ostatní vozy "Ložený".
U částečně ložených vozů je klíčová vypsaná přestavná hmotnost - je-li ložená hmotnost vyšší než přestavná hmotnost přepíná se na "Ložený", jinak "Prázdný".
Následující obrázek pochází z vozu EAS-u:
Vlevo je přestavovač režimu brzdy, vůz umí režimy osobní (P) a nákladní (G), zde přepnuto na nákladní režim.
Uprostřed je přestavovač ložený/prázdný. Přestavná hmotnost je zde uvedena dole a je 43t. Do této váhy musí být vůz přepnut jako prázdný, zde je přepnut na ložený. Nahoře jsou uvedeny brzdící váhy - 26t pro prázdný a 52t pro ložený. Jsou přinýtované - váha se mění během provozu, vůz stejného typu může mít (o něco) jiné hodnoty. Hodnoty jsou uvedeny pro režim "P". Pro režim "G" se musí vynásobit dle UIC 544-1 koeficientem 0.75 resp dle ČD koeficientem 0.70.
Vpravo je přestavovač aktivní brzdy - brzda zapnuta, vypnuta. Pokud je vypnuta, pak se brzdy vozu nepočítají a musí se to zohlednit při sestavení vlaku.
Na místě je poděkování uživatelům fóra K-report za trpělivou pomoc, zejména pak uživateli Oldcerry ale i dalším za nadlidskou trpělivost :-)