Cajon Pass


Tento dokument poskytuje informace o části Cajon Pass komerčního addonu Rail Simulator Official Expansion Pack. Duplňuje v češtině manuál, který je v dispozici v PDF formátu po instalaci addonu.

Addon je možné zakoupit na stránkách JustTrains. Jeho cena je $39.99 pro download verzi.

Kromě tratě a misí pro Cajon Pass obsahuje ještě Class 08 Shunter s britskou posunovací lokomotivou.


Mapa

Představuje 81 mil reálné dvojkolejné trati v Kalifornii severně od města San Bernardino vedoucí do Victor Valley a pouště Mojave do města Barstow.

Trať byla postavena v letech 1882 až 1885.

Mise

Cajon Pass

Úkolem mise je dopravit nákladní vlak ze San Bernardina přes průsmyk Cajon Pass do stanice Hesperia na druhé straně hor.

Nákladní vlak vedou 3+1 lokomotivy SD40-2.

Byl nahlášen pád kamenů ze skály v průsmyku, na místo se vypravila traťová údržba, pravděpodobně bude místo průjezdné včas. Pokud však lokomotivní četa nedostane rádiem potvrzení o skončení prací na trati, je povinna zastavit před tunely na Cajon North Track a vyčkat rádiového povolení k pokračování.

V cílové stanici musí být vlak odstaven na Hesperia Siding 4 (což vyžaduje ruční nastavení výhybek).

Na obrázku vlak před odjezdem ze San Bernardina.


Arriving East

Úkolem mise je dopravit nákladní vlak z Barstow do Victorville přes poušť Mojave.

Nákladní vlak vedou 2 lokomotivy ES44AC, na počátku se musí ručně postavit výhybky na levou kolej na Victorville.

Na konci vlaku je připojen vůz pro vlakovou četu / průvodčího, takže funguje i Passenger View (5).

Jedná se o jednoduchou misi, rozhodně netrvá dvě hodiny jak je uvedeno v popisu.

Nastavit výhybky, 15mph až na širou trať, pak 90% výkonu až za Oro Grade, odsud 60mph a řídit se návěstidly.

V cílové stanici musí být vlak odstaven na Siding 5 (což vyžaduje ruční nastavení výhybek). Ten vlak se tam podle mne ani celý nevejde, možná tak bez lokomotiv.

Na obrázku vlak za mostem kousek před Victorville.


Slow Climb South

Úkolem mise je dopravit nákladní vlak s cementem z Victorville do San Bernardino přes Cajon Pass průsmyk.

Nákladní vlak vedou lokomotivy ES44AC a SD40-2 plus jedna na postrku.

Jedná se o těžký vlak, 40 vagónů plných cementu. Je proto třeba před stoupáním udržovat maximální povolenou rychlost a naopak při klesání průběžně brzdit.

V cílové stanici musí být vlak odstaven na Siding 11 (což vyžaduje ruční nastavení výhybek).

Na obrázku vlak klesající průsmykem.


The Splitter

Úkolem mise je naložit zbývajících 11 vagónů kontejnery v San Bernardino, dopravit je průsmykem Cajon Pass do Victorville, zde je včetně postrkové lokomotivy odpojit, pokračovat s oběma lokomotivami do ve Victorville East, tam připojit prázdné vagóny na uhlí a dovést je do Oro Grande.

Nákladní vlak vedou dvě lokomotivy ES44AC plus jedna SD40-2 na postrku.

Tato mise patří už k těm techničtějším, nejedná se o pouhé vedení vlaku odkudsi někam, je tam také vhodně integrována AI doprava takže část cesty jede vlak za AI vlakem a v autobloku jej "dojíždí" a musí zpomalovat.

Na obrázku kontejnerový vlak stoupá do průsmyku Cajon Pass.


Barstow Heatwave (bonus pack)

Úkolem mise je odpojit stávající kontejnerové vagóny, připojit vagóny s cementem na vedlejší koleji a takto sestavený vlak dopravit na Len Track 2 kde si jej převezme jiná vlaková četa pro další cestu.

Nákladní vlak vede lokomotiva ES44AC.

Tato mise je krátká a je převážně posunovací.

Na obrázku sestavený vlak připravený k předání.


An Inspector Calls (bonus pack)

Úkolem mise je "sesbírat" vagóny z kolejí ve Victorville East a přesunout je na Siding 5 ve Victorville. Důvodem je inspekce kolejí probíhající ve Victorville East.

Nákladní vlak vede lokomotiva SD40-2.

Tato mise je krátká a je převážně posunovací.

Na obrázku "uklízecí" vlak při odjezdu z Victorville East.


Grande Assembly (bonus pack)

Úkolem mise je odvést vagóny z kolejí ve Oro Grande (dvě sady s uhlím a jednu smíšenou) a přesunout je na Siding 5. Důvodem je uvolnění kolejí pro prázdné vagóny k naložení.

Nákladní vlak vede lokomotiva SD40-2.

Tato mise je krátká a je převážně posunovací.

Na obrázku SD40-2 při posunu.


Servisní zásah (dodatečná mise v češtině)

Úkolem mise je dojet z Victorville pro dělníky do East Victorville a pak je i s jejich pracovními vagóny dopravit do Hesperia kde budou kontrolovat staniční koleje.

Nákladní vlak / posunovou jednotku vede lokomotiva SD40-2.

Tato mise je krátká, ale v češtině.

Na obrázku SD40-2 v editoru misí.

Stáhnout lze zde.


Lokomotivy

Tip: Aby byly lokomotivy a vagóny v uživatelském editoru k dispozici je nutné pro svou trať povolit filtr "Kuju", "RailsimulatorUS".

ES44AC

Diesel-elektrická lokomotiva GE ES44AC (Evolution Series 4400 hp AC traction), vyráběná firmou General Electric Transportation Systems Division. Rozložení náprav je C-C. Dvanáctiválcový GE Evolution Series (GEVO) motor má výkon 3280kW (4400 koní) s od 450 do 1050 otáčkami. Byl speciálně navržen aby splňoval přísné emisní limity EPA. Pohon zajišťuje šest párů dvojkolí s trakčními motory GE B13B2B. Lokomotiva je vybavena i dynamickou brzdou. Maximální rychlost je 70 mph.

Union Pacific vlastní asi 500 ks těchto lokomotiv.

Lokomotivy jsou v RS označeny:
ES44AC Black - černá
ES44AC New Style - nový nátěr
ES44AC Old Style - počasím ošlehaná verze


SD40-2

Diesel-elektrická lokomotiva EMD SD40-2 vyráběná firmou General Motors Electro-Motive Division v letech 1972 až 1986. Zkratka SD znamená "Special Duty". Se skoro 4000 vyrobenými kusy se jedná o nejprodávanější dieselektrickou lokomotivu. Rozložení náprav je C-C (Co'Co'). Šestnáctiválcový motor EMD 645E3 má výkon 2240 kW (3000 koní). Pohon zajišťuje 6 párů dvojkolí s trakčními motory EMD DC. Délka lokomotivy je 68ft 10in, šířka 10ft, výška 15ft 7-3/16in, váha 368000 liber. Palivová nádrž pojme 3200 galonů a zásoba písku je 56 kubických stop. Chladící voda má objem 275 galonů a mazací olej 243 galonů. Lokomotiva je vybavena i dynamickou brzdou. Není to nejvýkonější lokomotiva výrobce (řada SD45 a SD45-2 byla výkonější) ale SD40-2 si získávala oblibu ekonomičností svého provozu.

Union Pacific provozuje více než 1000 lokomotiv této řady.

Lokomotivy jsou v RS označeny:
SD40-2 Black - černá
SD40-2 Unweathered - nový nátěr
SD40-2 Weathered - počasím "ošlehaná" verze


Spřáhla

Spřáhla

Americký typ automatického spřáhla AAR (American Association of Railroads), dříve známý jako Janney Coupler, je používán kromě USA také v Kanadě, Mexiku, Austrálii, Jižní Africe, Japonsku, Číně, Brazílii,...

Spojení je automatické, rozpojení se provádí pákou na rohu vozu. Tato páka je blokována, pokud spřáhlo je v tahu. Tím se brání nechtěnému rozpojení.

Tento typ spřáhla nepropojuje brzdové a elektrické systémy. Ty se musí propojit ručně po mechanickém spojení.

Maximální zatížení je 30000 tun.


Nákladní a služební vozy

Tip: uvedené vozy najdete v editoru pod anglickým názvem ze záhlaví.

2 Bay Hopper
Krytý výsypný vůz dvoukomorový (dva spodní výstupy) pro přepravu suchých sypkých materiálů (cement, suché chemické suroviny, mouka, zrní, písek, cukr,...).

Auto Rack Car
TTGX BiLevel Autorack Car - vůz pro přepravu automobilů ve dvou patrech. Používá se na dopravu z výroby do prodejen nebo jako "AutoTrain" kdy jsou osádky automobilů dopravovány v připojených osobních vagónech napříč Spojenými státy.

Box Car

Double door box car - dvoudvéřový skříňový vůz pro přepravu všeobecného nákladu. Obecně má boční dveře v různém počtu či funkci, některé typy mají otvírací čela a také (kryté) otvory ve střeše nebo odsunovací střechu pro naložení objemných zásilek jeřábem. Pro přepravu živého nákladu (koně, dobytek, drůbež,...) či ovoce se používají skříňové vozy s ventilací.

Dříve se tyto vozy nakládaly ručně, dnes se používá manipulační technika jako jsou vysokozdvižné vozíky. Boom skříňových vozů zastavily během druhé světové války vozy speciální, které pro jednoduchost a rychlost nakládky/vykládky převzaly spoustu nákladů dříve dopravovanou vozy skříňovými.

Model vozu má v RS chybu - spřáhlo visí ve vzduchu (je vidět i na obrázku).


Caboose

ATSF caboose car - vůz pro vlakovou četu připojený na konec nákladního vlaku, osádka- průvodčí nákladního vlaku - hlídá konec vlaku, upevnění nákladu za jízdy, komunikuje vysílačkou s lokomotivní četou. Technicky se jedná o upravený skříňový vagón. Dnes se používá zřídka.

Tip: pokud je vůz zařazen ve vlaku pak klávesa 5 (Passenger View) ukáže pohled z tohoto vozu.


Cement Hopper
Krytý dvoukomorový (dva spodní výstupy) výsypný vůz na přepravu cementu.

Coal Hopper
Otevřený vůz na přepravu uhlí. Tyto vozy dopravují uhlí v dlouhých soupravách mezi doly a elektrárnami. Vůz nemá žádné výklopníky (dveře), což mu umožňuje být jednodušší, lehčí a levnější. Vyprazdňování vozu se provádí na speciálních zařízeních jeho celým otočením. Vozy mají jedno spřáhlo pevné a jedno otočné a jejich pozice jsou označeny barevně na stěně vozu (viz nápis Rotary Coupler End). Z hlediska reality proto musí být v soupravě vozy stejně orientovány, pouze poslední vůz vlaku má obě spřáhla otočná aby mohla být připojena lokomotiva (ta má vždy spřáhla pevná).

Coil Steel Car
Krytý vůz pro přepravu stočených ocelových plechů. Ocelová role je umístěna uvnitř krytého prostoru a chráněna dřevem před poškozením.

Covered Hopper
Krytý výsypný tříkomorový (tři spodní výstupy) vůz pro přepravu suchých sypkých materiálů (cement, suché chemické suroviny, mouka, zrní, písek, cukr,...).

Double Stack Car
DTTX 53ft well car - hlubinový vůz pro kontejnerovou přepravu, umožňuje přepravu až dvou kontejnerů na sobě pokud to daná trať z hlediska průjezdného profilu dovoluje.

Refrigerator Car
Chladící vůz používaný typicky pro dopravu mléčných výrobků, masa, ryb, mořských plodů, zeleniny a ovoce,... Chlazení zajišťuje led ve stěnách, aktivní mechanická klimatizace nebo oxid uhličitý.

Tank Car
Cisternový vůz slouží pro přepravu ropných produktů, kapalných chemikálií ale i jiných kapalin a plynů.

Návěsti

Staničník

Staničník ukazuje vzdálenost od počátku tratě v mílích.

Počátek trati je v Barstow.

Z hlediska editoru jde o objekt "Milepost" - hodnota se vyplňuje do vlastností objektu.


Očekávejte rychlost

Návěst "Očekávejte traťovou rychlost" ve tvaru žluté šipky. Horní číslo udává cílovou rychlost pro osobní vlaky, dolní číslo pro vlaky nákladní. Rychlosti uvedeny v mílích za hodinu.

Z hlediska editoru jde o objekty "Speed sign warn", "Speed sign warn L", "Speed sign warn R" a "Speed Sign warn LR" - primární rychlost kolejí je rychlost pro nákladní vlaky "Freight" (dole) a sekundární pro osobní vlaky "Passenger" (nahoře).


Rychlostník

Žlutá tabulka. Horní číslo udává rychlost pro osobní vlaky (P jako Passengers), dolní číslo pro vlaky nákladní (F jako Freight). Rychlosti uvedeny v mílích za hodinu.

Z hlediska editoru jde o objekty "Speed sign", "Speed sign L", "Speed sign R" a "Speed Sign LR" - primární rychlost kolejí je rychlost pro nákladní vlaky "Freight" (F) a sekundární pro osobní vlaky "Passenger" (P).


Návěstidla

Na tratích USA se používají různé návěstní systémy. Uvedený výčet je platný pro tratě společnosti Union Pacific.

Viz http://www.lundsten.dk/us_signaling/aspects_up1988/index.html

Návěstidlo CLEAR - VOLNO

Volno, povoleno pokračovat.

Union Pacific Rule 245A.


Návěstidlo APPROACH LIMITED - VÝSTRAHA CÍL 40MPH

Povoleno pokračovat, u následujícího návěstidla maximální rychlost 40 mph (pokud není zřejmé že následuje VOLNO či VÝSTRAHA 40).

Union Pacific Rule 245B.


Návěstidlo APPROACH MEDIUM - VÝSTRAHA CÍL 30MPH

Povoleno pokračovat, u následujícího návěstidla maximální rychlost 30 mph.

Union Pacific Rule 245C.


Návěstidlo APPROACH - VÝSTRAHA 30MPH

Povoleno pokračovat s připraveností zastavit na dalším návěstidle, maximální rychlost 30 mph.

Následující návěstidlo zakazuje jízdu.

Union Pacific Rule 245D.


Návěstidlo APPROACH RESTRICTING - VÝSTRAHA CÍL 15MPH

Povoleno pokračovat, u následujícího návěstidla maximální rychlost 15 mph.

Union Pacific Rule 245E.


Návěstidlo DIVERGING CLEAR LIMITED - CESTA DO ODBOČKY 40MPH

Povolena cesta do odbočky. Před odbočku maximálně 40 MPH

Union Pacific Rule 245F.


Návěstidlo DIVERGING CLEAR - CESTA DO ODBOČKY

Povolena cesta do odbočky.

Union Pacific Rule 245G.


Návěstidlo DIVERGING APPROACH LIMITED - CESTA DO ODBOČKY CÍL 40MPH

Povoleno pokračovat do odbočky, u následujícího návěstidla maximální rychlost 40 mph (pokud není zřejmé že následuje VOLNO či VÝSTRAHA 40).

Union Pacific Rule 245J.


Návěstidlo DIVERGING APPROACH - CESTA DO ODBOČKY 30MPH

Povoleno pokračovat, s připraveností zastavit na dalším návěstidle, maximální rychlost 30 mph.

Union Pacific Rule 245K.


Návěstidlo RESTRICTING

Povoleno pokračovat, maximálně ale rychlostí 15 mph.

Union Pacific Rule 245M.


Návěstidlo FLASHING STOP AND PROCEED

Stůj a pokračuj, vlak je povinen zastavit před návěstidlem a pak může pokračovat rychlostí do 15 mph.

Union Pacific Rule 245N.

Dle pravidel Union Pacific by mělo jen blikat jedno červené světlo ale RS má ještě rozsvícené druhé červené.

Musím přiznat, že pokud bych čekal na vyobrazení návěstidla, tak ani z 30 mph rychlosti nestihnu už zastavit. Proto brzdím již jak se objeví obrysy, pokud na předchozím návěstidle byla VÝSTRAHA 30. Nicméně RS to nepenalizuje, takže je možné prostě nezastavit a pouze zpomalit na 15 mph bez ztráty bodu.


Návěstidlo STOP

Stůj, vlak je povinen zastavit a zůstat stát před návěstidlem.

Union Pacific Rule 245Q.


Bez obalu...

Za asi největší chybu považuji nefunkčnost dynamických brzd u lokomotiv. Přesněji - ony fungují ale nebrzdí.

Později doplněno: nečinnost dynamických brzd u neelektrických lokomotiv vyřešil update MK2.

U lokomotivy ES44AC je kokpit velmi chudý, je tam jen rychloměr a i ten je nepřehledný.

Očekávám, že v reálu kromě přítomných návěstí jsou i jiná, například "pískejte". Proč nejsou součástí, když jejich rozmístění je velmi jednoduché, netuším.

Na trati není žádné zabezpečení (míněn vlakový zabezpečovač). Je možné, že na té trati opravdu nic takového není (Kuju se dušuje, že jejich najmutý poradce na americké železnice o ničem takovém nemluvil).

Poněkud úsměvně vypadá, když u většiny misí je nad pouští zataženo či dokonce prší.

Očekával bych, že kromě jednoduchých misí bude i několik trochu obsáhlejších. Toto splňuje jen mise "The Splitter".


Závěr

Každý bude mít jiné představy. Já chtěl získat americké lokomotivy a vozy a hlavně návěsti a návěstidla. V tomto mi addon vyhověl.

Trať jako taková má své mouchy ale v podstatě jsem s ní spokojen - když nic jiného tak je to trať pro našince romantická.


(c) 2008 Leoš Urban