Tvorba misí s osobní dopravou


Tento dokument se zabývá tvorbou nových misí pro osobní dopravu do existujících tratí (standardních i uživatelských).

Základem je mít nějaký nápad, znát trať a ovládat editor.

Abyste mohli využít následující text, musíte mít nainstalován DeveloperTools, který je po registraci zdarma dostupný na stránkách RailSimulátoru.

My si ukážeme misi, která bude vycházet z reálného provozu společnosti Abellio Rail NRW GmbH.

Společnost Abellio Rail NRW GmbH sídlí v Essenu a provozuje osobní železniční dopravu v oblasti Severního Porýní - Vestfálska, zejména na trati Essen-Hagen-Siegen.

Pro účel naší mise použijeme jízdní řád ze stránek DB a Abellio Rail

Aby to pro začátek nebylo moc dlouhé vezmeme vlak ABR99600 co jede jen z Finnentropu do Siegenu:

ABELLIO RAIL ABR99600
ZastávkaPříjezdOdjezdReál.kolejRS kolej
Finnentrop-06:026A3
Grevenbruck06:0606:0722
Lennestadt-Altenhundem06:1306:1333
Welschen-Ennest06:2306:2412
Kreutztal06:3106:3222
Siegen-Weidenau06:3706:3812
Siegen06:42-13


Nejprve přes Routes vybereme trať Hagen to Siegen.

Zvolíme Free Play. Tím se načte trať v režimu volné jízdy.

Pomocí ikony zeměkoule na dolním panelu se přepneme do world editoru. Já osobně ve volbě Display (ikona displeje) ještě vypínám AmbientSound a AreaMarkers (poslední řádek).

V horní nabídce klikneme na RouteMarkers (kolečko vpravo) a vybereme stanici či místo, kde budeme začínat (zde Finnentrop). V horním menu klikneme na Go (šipka) a editor se přesune na vybrané místo. Může se stát že jsme pod povrchem a musíme se "vykrtkovat" nahoru, což ale nebude tento případ.


Klikneme v levém horním menu na ScenarioTools a potvrdíme pomocí YES.

Postavíme se na 8. kolej a za nástupiště vložíme ScenarioMarkers, StandardScenarioMarker. Dvakrát na něj klikneme a nastavíme vlastnosti v pravém okně.

Supply name - název mise, zde číslo vlaku ABR99600, zobrazuje se v seznamu misí dané tratě.

Supply description - stručný popis mise zde cosi jako "Vedete zrychleny ranni vlak ABR99600 z Finnentrop do Siegenu.", zobrazuje se v pravém okně při klikání na jednotlivé mise v seznamu misí, jako všechny texty třeba zadávat bez diakritiky.

Supply briefing - detailní popis, který se objevuje po F1 v rámci mise. Vypíšeme jízdní řád. Je to jediný řádek, formátovat neumím.

Date - datum mise, pouze informativní význam, zde 13.6.2008.

Rating - obtížnost, 1 je nejnižší, zde 1.

Duration - informativní doba trvání mise v minutách, zde 45.

Start time - počátek mise, zde 06:00 (dvě minuty před odjezdem), ovlivňuje den/noc.

Weather - počasí, zde Weather 1, např 8 je sníh.

Season - sezóna, zde Summer.


Nyní přidáme vlak, kterou bude ovládat hráč. Vybereme BR101 (Engines) a umístíme ji od konec Finnentrop 3, přidáme za ní 3 vagóny Bimz (RollingStock), lokomotivu nasměrujeme ji na Siegen tj. ke konci nástupiště.

Vybereme Driver a klikneme na lokomotivu, na ní se objeví kolečko s ikonou strojvůdce. Klikneme dvakrát na kolečko a objeví se vpravo vlastnosti.

Driver name - jméno vlaku, zde ABR99600.

Player Consist - indikace, zda se jedná o lokomotivu ovládanou hráčem. Zde zaškrtnuto (jinak by ji ovládal počítač).

Set Destination - u hráčské lokomotivy nevyplňujeme.

Start time - počátek, ponecháváme 6:02.

Service class - pro hráčskou lokomotivu ponecháváme Special. Tato položka řídí upřednostňování vlaků při stavění vlakové cesty.


Nyní musíme hráče zaúkolovat, aby věděl čím a kdy začít.

Mohli bychom to napsat do ScenarioBriefing ale tam by to mohl přehlédnout, lepší bude zrovna samostatné okno.

Na naší lokomotivu umístíme TriggerInstruction (vybereme a klikneme na lokomotivu).

Trigger Message - zobrazený text "Ridte se jizdnim radem v okne F1.". Tento text nesmí být moc dlouhý, okno po chvíli zmizí a pokud si jej nestihne hráč přečíst tak jej již nezobrazí. Bývá praktické to nějak promítnout i do briefingu, ten může hráč zobrazit kdykoliv.

Trigger Animation - animace, nic nezadáváme.

Trigger Sound - zvuk, nic nezadáváme.

Trigger Train Stop - stržená záchranná brzda, nezaškrtnuto.

Trigger Wheel Slip - prokluz, nezaškrtnuto.

Poslední číslo udává počet sekund čekání na zobrazení, zde zadáme 10s ať se to nezobrazí hned.


Na naší lokomotivu umístíme PickupPassengersInstruction (vybereme a klikneme na lokomotivu). Otevřeme vlastnosti, klikneme lupu pridame bod podle seznamu.

Grevenbruck 2, Altenhundem 3, WelschenEnnest 2, Kreutztal 2, SiegenWeidenau 2, Siegen 3.

Display Message - zobrazený text při splnění operace, zde nezadáme nic.

Achievement Text Succesfull - zobrazený text při splnění poslední operace (jen poslední instrukce), zde dáme "Gratulujeme.".

Achievement Text Unsuccesfull - zobrazený text při nesplnění operace, zde dáme "Nic moc.".

Může být praktičtější zadat co stanici to jednu instrukci.

Je třeba zastavit vždy na konci nástupiště, pomocí T otevřít dveře a čekat na nástup a výstup pasažérů (viz F3, sekce Dest).


Přidáme si pár protijedoucích AI vlaků. Postupovat budeme podle JŘ, ideální je udělat si grafikon GVD.

U osobních vlaků vložíme lokomotivu BR101, za ní 4 vagóny Bimz. Přidáme na ni Driver a v něm nastavíme název, cíl cesty (2D mapa) a čas. Pak přidáme PickPassengerInstruction a koleje kde staví (lupa), Typ ExpressPassenger.

U nákladních vlaků vložíme lokomotivu BR294, za ní pár nákladních vagónů. Přidáme na ni Driver a v něm nastavíme název, cíl cesty (2D mapa) a čas. Typ ExpressFreight.

NázevOdkudCílČas
AIOS01WellschenEnnest 1Portal Wuppertal (za Hagenem)6:07
 Kirchhundem 1, Altenhundem 1, Meggen 1, Grevenbrueck 1
AIOS02Siegen Weidenau 1Portal Wuppertal6:16
 Kreuztal 1, WelschenEnnest 1, Altenhundem 1
AIOS03Siegen 1Portal Wuppertal6:12
 SiegenWeidenau 1, HuttenthalGeisweid 1, Kreuztal 1, Eichen 1, Littfeld 1
AIPN01Meggen 1Plettenber Steel Warehouse 16:05
 Nikde nestaví
AIPN02Littfeld 1Altenhundem Power Company6:20
 Nikde nestaví
AIPN03HuttentalKreuztal Freight Shed 46:30
 Nikde nestaví

Tip: vlak sestavte jednou a uložte jej přes Consist v horním menu a pak jej můžete vkládat přes Consists v středním menu.


Následná úprava mise je možná přes volbu Edit v sekci Scenario.

Volba Play pak misi spustí a volba Continue umožní pokračovat v pozastavené (a uložené) misi.

Pokud se na vybrané misi stiskne DELETE je po potvrzení mise smazána.


Misi je třeba pečlivě otestovat. Někdy se AI vlaky mohou rozhodnout jet jinak než je očekáváno a pokud narazí na nějaké statický vagón mise končí.

Distribuce by měla nastat až po úplném projetí mise.


Nyní tedy máme misi hotovou, potřebujeme ji ale vyexportovat z našeho vývojového počítače, aby si ji mohli zahrát i jiní.

K tomu potřebujeme vědět unikátní identifátor tratě a mise. Já postupoval tak, že jsem v souboru routes.xml našel text s názvem trati a nad ním byl UUID. V adresáři routes jsem pak v adresáři odpovídajícímu danému UUID v podadresáři "scenarios" našel časově poslední adresář. A to bylo UUID mise.

Možná existuje jednodušší postup.

V Pack Creatoru (součást DeveloperTools v menu pod Tools) se totiž vybírá trať a mise v levém okně právě přes UUID. Vybraná mise se přenese stiskem Add do pravého okna a následně se soubor pojmenuje (bez přípony) a zvolí se místo uložení (např. plocha). Výsledkem je "rpk" soubor, který je možné umístit například na web.


Jízdní řády Deutsche Bundesbahn

Provozovatel vlaku Abellio Rail NRW GmbH a jízdní řády

Tady je výsledek Hagen-abr99600.rpk.


(c) 2008 Leoš Urban