Tento dokument se zabývá tvorbou nových misí pro osobní dopravu do existujících tratí (standardních i uživatelských).
Základem je mít nějaký nápad, znát trať a ovládat editor.
Abyste mohli využít následující text, musíte mít nainstalován DeveloperTools, který je po registraci zdarma dostupný na stránkách RailSimulátoru.
My si ukážeme misi, která bude vycházet z reálného provozu společnosti Abellio Rail NRW GmbH.
Společnost Abellio Rail NRW GmbH sídlí v Essenu a provozuje osobní železniční dopravu v oblasti Severního Porýní - Vestfálska, zejména na trati Essen-Hagen-Siegen.
Pro účel naší mise použijeme jízdní řád ze stránek DB a Abellio Rail
Aby to pro začátek nebylo moc dlouhé vezmeme vlak ABR99600 co jede jen z Finnentropu do Siegenu:
ABELLIO RAIL ABR99600 | ||||
Zastávka | Příjezd | Odjezd | Reál.kolej | RS kolej |
Finnentrop | - | 06:02 | 6A | 3 |
Grevenbruck | 06:06 | 06:07 | 2 | 2 |
Lennestadt-Altenhundem | 06:13 | 06:13 | 3 | 3 |
Welschen-Ennest | 06:23 | 06:24 | 1 | 2 |
Kreutztal | 06:31 | 06:32 | 2 | 2 |
Siegen-Weidenau | 06:37 | 06:38 | 1 | 2 |
Siegen | 06:42 | - | 1 | 3 |
Nejprve přes Routes vybereme trať Hagen to Siegen. Zvolíme Free Play. Tím se načte trať v režimu volné jízdy. Pomocí ikony zeměkoule na dolním panelu se přepneme do world editoru. Já osobně ve volbě Display (ikona displeje) ještě vypínám AmbientSound a AreaMarkers (poslední řádek). V horní nabídce klikneme na RouteMarkers (kolečko vpravo) a vybereme stanici či místo, kde budeme začínat (zde Finnentrop). V horním menu klikneme na Go (šipka) a editor se přesune na vybrané místo. Může se stát že jsme pod povrchem a musíme se "vykrtkovat" nahoru, což ale nebude tento případ. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klikneme v levém horním menu na ScenarioTools a potvrdíme pomocí YES. Postavíme se na 8. kolej a za nástupiště vložíme ScenarioMarkers, StandardScenarioMarker. Dvakrát na něj klikneme a nastavíme vlastnosti v pravém okně. Supply name - název mise, zde číslo vlaku ABR99600, zobrazuje se v seznamu misí dané tratě. Supply description - stručný popis mise zde cosi jako "Vedete zrychleny ranni vlak ABR99600 z Finnentrop do Siegenu.", zobrazuje se v pravém okně při klikání na jednotlivé mise v seznamu misí, jako všechny texty třeba zadávat bez diakritiky. Supply briefing - detailní popis, který se objevuje po F1 v rámci mise. Vypíšeme jízdní řád. Je to jediný řádek, formátovat neumím. Date - datum mise, pouze informativní význam, zde 13.6.2008. Rating - obtížnost, 1 je nejnižší, zde 1. Duration - informativní doba trvání mise v minutách, zde 45. Start time - počátek mise, zde 06:00 (dvě minuty před odjezdem), ovlivňuje den/noc. Weather - počasí, zde Weather 1, např 8 je sníh. Season - sezóna, zde Summer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyní přidáme vlak, kterou bude ovládat hráč. Vybereme BR101 (Engines) a umístíme ji od konec Finnentrop 3, přidáme za ní 3 vagóny Bimz (RollingStock), lokomotivu nasměrujeme ji na Siegen tj. ke konci nástupiště. Vybereme Driver a klikneme na lokomotivu, na ní se objeví kolečko s ikonou strojvůdce. Klikneme dvakrát na kolečko a objeví se vpravo vlastnosti. Driver name - jméno vlaku, zde ABR99600. Player Consist - indikace, zda se jedná o lokomotivu ovládanou hráčem. Zde zaškrtnuto (jinak by ji ovládal počítač). Set Destination - u hráčské lokomotivy nevyplňujeme. Start time - počátek, ponecháváme 6:02. Service class - pro hráčskou lokomotivu ponecháváme Special. Tato položka řídí upřednostňování vlaků při stavění vlakové cesty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyní musíme hráče zaúkolovat, aby věděl čím a kdy začít. Mohli bychom to napsat do ScenarioBriefing ale tam by to mohl přehlédnout, lepší bude zrovna samostatné okno. Na naší lokomotivu umístíme TriggerInstruction (vybereme a klikneme na lokomotivu). Trigger Message - zobrazený text "Ridte se jizdnim radem v okne F1.". Tento text nesmí být moc dlouhý, okno po chvíli zmizí a pokud si jej nestihne hráč přečíst tak jej již nezobrazí. Bývá praktické to nějak promítnout i do briefingu, ten může hráč zobrazit kdykoliv. Trigger Animation - animace, nic nezadáváme. Trigger Sound - zvuk, nic nezadáváme. Trigger Train Stop - stržená záchranná brzda, nezaškrtnuto. Trigger Wheel Slip - prokluz, nezaškrtnuto. Poslední číslo udává počet sekund čekání na zobrazení, zde zadáme 10s ať se to nezobrazí hned. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na naší lokomotivu umístíme PickupPassengersInstruction (vybereme a klikneme na lokomotivu). Otevřeme vlastnosti, klikneme lupu pridame bod podle seznamu. Grevenbruck 2, Altenhundem 3, WelschenEnnest 2, Kreutztal 2, SiegenWeidenau 2, Siegen 3. Display Message - zobrazený text při splnění operace, zde nezadáme nic. Achievement Text Succesfull - zobrazený text při splnění poslední operace (jen poslední instrukce), zde dáme "Gratulujeme.". Achievement Text Unsuccesfull - zobrazený text při nesplnění operace, zde dáme "Nic moc.". Může být praktičtější zadat co stanici to jednu instrukci. Je třeba zastavit vždy na konci nástupiště, pomocí T otevřít dveře a čekat na nástup a výstup pasažérů (viz F3, sekce Dest). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přidáme si pár protijedoucích AI vlaků. Postupovat budeme podle JŘ, ideální je udělat si grafikon GVD. U osobních vlaků vložíme lokomotivu BR101, za ní 4 vagóny Bimz. Přidáme na ni Driver a v něm nastavíme název, cíl cesty (2D mapa) a čas. Pak přidáme PickPassengerInstruction a koleje kde staví (lupa), Typ ExpressPassenger. U nákladních vlaků vložíme lokomotivu BR294, za ní pár nákladních vagónů. Přidáme na ni Driver a v něm nastavíme název, cíl cesty (2D mapa) a čas. Typ ExpressFreight.
Tip: vlak sestavte jednou a uložte jej přes Consist v horním menu a pak jej můžete vkládat přes Consists v středním menu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Následná úprava mise je možná přes volbu Edit v sekci Scenario. Volba Play pak misi spustí a volba Continue umožní pokračovat v pozastavené (a uložené) misi. Pokud se na vybrané misi stiskne DELETE je po potvrzení mise smazána. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Misi je třeba pečlivě otestovat. Někdy se AI vlaky mohou rozhodnout jet jinak než je očekáváno a pokud narazí na nějaké statický vagón mise končí. Distribuce by měla nastat až po úplném projetí mise. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyní tedy máme misi hotovou, potřebujeme ji ale vyexportovat z našeho vývojového počítače, aby si ji mohli zahrát i jiní. K tomu potřebujeme vědět unikátní identifátor tratě a mise. Já postupoval tak, že jsem v souboru routes.xml našel text s názvem trati a nad ním byl UUID. V adresáři routes jsem pak v adresáři odpovídajícímu danému UUID v podadresáři "scenarios" našel časově poslední adresář. A to bylo UUID mise. Možná existuje jednodušší postup. V Pack Creatoru (součást DeveloperTools v menu pod Tools) se totiž vybírá trať a mise v levém okně právě přes UUID. Vybraná mise se přenese stiskem Add do pravého okna a následně se soubor pojmenuje (bez přípony) a zvolí se místo uložení (např. plocha). Výsledkem je "rpk" soubor, který je možné umístit například na web. |
Jízdní řády Deutsche Bundesbahn
Provozovatel vlaku Abellio Rail NRW GmbH a jízdní řády
Tady je výsledek Hagen-abr99600.rpk.