Parní lokomotivy v RailSimulatoru


Tento dokument popisuje ovládání parní lokomotivy ve RailSimulatoru. Jelikož nejsem expert na parní trakci a vycházel jsem z různých dokumentů tak není vyloučeno že jsem něco pochopil špatně...

Klávesy, uvedené v hranatých závorkách, platí pro defaultní nastavení klávesových zkratek Rail Simulátoru.


Nastavení

RailSimulátor simuluje práci strojvedoucího i topiče. Pro použití tohoto dokumentu se předpokládá, že v nabídce Options, Gameplay je nastaven ControlModel na hodnotu Expert a AutomaticFireman je OFF. Mimochodem - v přiložené české příručce je "fireman" přeloženo místo "topič" jako "hasič", překladatel pravděpodobně nemá příliš zkušeností s parní trakcí :-)


Lokomotivní depo

Lokomotivní depo (často zvané topírna) slouží pro umístění lokomotiv.

Typické složení depa parní trakce:

Po službě se lokomotivy umísťovaly komínem vpřed do remíz, kde pracovníci výtopny udržovaly lokomotivu "pod parou". Lokotiva byla v takovém případě předávána vždy zatopená, lokomotivní četa mohla okamžitě začít pracovní výkon. Důvod byl jednoduchý. Roztopit lokomotivu na potřebný tlak trvalo 10 hodin a tak se nechala vychladnout jen kvůli opravám nebo propláchnutí kotle.

Mimochodem, obrázek nahoře má jednu chybu. Popelářská kolej je umístěna hned před zauhlovací věží a skládkou uhlí. To je v praxi kvůli riziku požáru z horkého popela nepřípustné.


Schéma


Osádka lokomotivy

Každá trvale nasazovaná lokomotiva mívala dvě stabilní vlakové čety, každá typicky ve složení strojvůdce a topič, někdy byli topiči dva. Jeden ze strojvůdců byl "starší" a za lokomotivu odpovídal. Měl za úkol dojednávat opravy a následně lokomotivu přebíral.

V rámci jedné lokomotivní čety byl vedoucím vždy strojvůdce, který odpovídal za provoz stroje i za práci topiče. Většina železničních společností měla zvyklost, že po několika letech práce topiče mohl tento složit zkoušky a stal se strojvůdcem.


Převzetí lokomotivy

Při převzetí lokomotivy vlakovou četou se prováděly následující úkony:


Zbrojení lokomotivy

Voda se typicky dobírala po 6 hodinách provozu a topič odpovídal za dodání změkčovadel chránících proti tvorbě vodního kamene. Ze studny (zřídka i z městské vodovodn sítě) se voda čerpala do vodní věže (vodárny) a odtud samospádem zásobovala vodní jeřáby nebo vodní hydranty. Vodní jeřáby bývaly umístěny (kromě dep) na koncích nástupišť a tak bylo možné dočerpat vodu během pobytu vlaku ve stanici. Tento prvek je v RS simulován.

Uhlí se nakládalo prostřednictvím zauhlovacích jeřábů, na lokálkách pak ručně pomocí košů z rampy se složeným uhlím. Nakládalo se jednou denně, používalo se uhlí hnědé pro nákladní vlaky, a smíšené či černé pro vlaky osobní. Kvalitnější černé uhlí mělo větší výhřevnost a tvořilo oproti hnědému uhlí méně jisker. Právě kvůli nebezpečí požáru pozemků okolo trati se dnes při nostalgických jízdách používá jen uhlí černé. Tento prvek je v RS simulován.

Při braní uhlí se typicky také vysypal popel a čistila dýmnice. To se provádělo na speciální tzv. popelářské, koleji, která obsahovala popelovou šachtu s vozíky, do nichž popel padal nebo nad tzv. popelovou jámou kde se čas od času nahromaděný popel vybíral. Před vysypáním z lokomotivy se popel zvlhčoval vodou aby se zmenšilo prášení. Tento prvek není přímo v RS simulován ale je možné si samozřejmě postavit ve scenérii popelářskou koleje nebo popelovou jámu.

Lokomotiva se také zbrojila suchým, jemnozrným pískem. Tento prvek není v RS simulován, opět je možné potřebné místo v rámci depa vytvořit. Pískování jako takové na lokomotivě funguje. Písek se používá ke svému účely dosud, dnes v depech bývají sušičky písku, které z jedné strany přijímají pásovým dopravníkem mokrý písek z výsypných železničních vozů a na druhé straně pásovým dopravníkem předávají suchý písek na pískovací věž odkud se doplňuje do lokomotivy.

U turnusových lokomotiv se zbrojilo podle harmonogramu v rámci plánovaného oběhu lokomotivy.


Seznání trati

Při ovládání parní lokomotivy je velmi důležité seznání trati. Vytváření páry není krátkodobá operace a tak je třeba vyrobit dostatek páry před stoupáním a naopak je možné sáhnout na "rezervu" pokud je jasné že následuje klesání. Automatický topič toto řeší jednoduše - jede na maximum. Zkušený topič by tak měl na členité trati dosahovat menší spotřeby uhlí a vody.


Nastoupení na vlak

Při nástupu lokomotivy na vlak se musela provádět úplná zkouška brzdy. Prováděl ji vozmistr nebo vlaková četa. V některých případech se prováděla jen zkouška jednoduchá tj. kontroloval se jen poslední vagón a nikoliv všechny vozy jako u zkoušky úplné.


Rozjezd vlaku


Přikládání


Dopouštění vody do kotle (stojící lokomotiva či jedoucí lokomotiva)

Doporučený způsob dopouštění vody do kotle je při stání lokomotivy kdy je dostatek páry pro činnost injektoru.


Dopouštění vody do kotle (jen jedoucí lokomotiva)


Jízda při stoupání


Jízda při klesání


Jízda v tunelu

Při jízdě v tunelu nesmí být otevřeny dveře kotle, jinak nastane ožehnutí osádky a mise končí.

Tady mi není jasné proč totéž nastane i při zapnutém dmychadle (blower).


Zastavení vlaku

Kdy začít před stanicí brzdit? Na to není vůbec snadná odpověď. Je to závislé na rychlosti vlaku, na délce vlaku, na složení vlaku, na sklonu trati a samozřejmě na vzdálenosti od stanice. Osobní vlaky bývají krátké a jejich vozy brzdí v rámci intervalu několika sekund. U dlouhého nákladního vlaku může trvat i minutu než začne plně brzdit.


Ochranné systémy

V kotli jsou umístěny pojišťovací ventily, které při dosažení maximálního tlaku vypustí přebytečnou páru. Toto se dá sledovat i v RS a nesvědčí to o správné strategii topení.

V horní části topeniště byly umístěny v horní části olovníky které při poklesu hladiny vody přestaly být chlazeny a vytavily se. Pára tak přes uvolněné místo unikla a zabránilo se poškození ocelového kotle. Toto byl v praxi velký malér, v RailSimulátoru to ovšem nehrozí - ani vytečení, ani malér.


Ovládací prvky parní lokomotivy F7

 

 


Osvětlení

Osvětlení lokomotivy se aktivuje pomocí [H] a zhasíná [SHIFT H]. Červené zadní světlo je umístěno na tendru. Parní lokomotivy měly osvětlení zajišťováno olejovými lampami, později petrolejovými, acetylénovýmí až nakonec lampami elektrickými.

 


Osvětlovací kódový systém britských drah

Rozmístění předních světel v reálu určovalo typ a třídu vlaku, tato vlastnost ale není podporována v aktuálním RS.

Zrychlený osobní vlak, servisní vlak v akci, lokomotivní vlak jedoucí k porouchanému vlaku
Zastávkový osobní vlak, smíšený vlak, servisní vlak mimo akci
Přeprava spěšnin, novin, ryb, masa, ovoce, mléka, koní, dobytka a zboží podlehajícího zkáze komplet se vzduchovými brzdami
Zrychlený nákladní vlak max 35mph, prázdný osobní vlak
Zrychlený nákladní vlak s potravinami
Nákladní vlak
Lokomotivní vlak
Projíždějící nákladní vlak
Nákladní vlak zastavující ve stanici
Nákladní, inspekční vlak zastavující na trati
Královský vlak

Zjednodušeno, pro detaily viz Zdroje.


Pískování

Pískování [X] se používá se v případě rozjezdu lokomotivy, jízdě do kopce, při špatné adhezi (sníh, mokro, námraza). Při aktivaci se začne sypat suchý, jemnozrný písek z písečníku přes písečníkové trubky přímo na koleje před hnací kola lokomotivy a tím se zvýší adheze.


Somerset and Dorset Joint Railway 7F 2-8-0

Parní lokomotiva obsažená standardně v RS.

Parní lokomotiva s dvěma válci byla vyrobena ve dvou seriích v letech 1914 a 1925. První sada 6 lokomotiv byla vyráběna podle Henryho Fowlera, v MR stojírnách v Derby. Cena jedné lokomotivy byla 3500 liber. Druhá sada 5 lokomotiv byla vyráběna společností Robert Stevenson & Co. Ltd za 6570 liber za lokomotivu. Druhá sada byla kratší, těžší a měla větší bojler. První sada se ovládala zprava, druhá zleva. Později byla první sada vylepšena aby odpovídala sadě druhé, řízení ale zůstalo původní. Lokomotiva byla určena především pro nákladní dopravu a neměla vyvedeno vytápění vlaku.


Zdroje

Parní lokomotiva
Jak jsem obsluhoval parní lokomotivy
Za vůní páry
Fórum MSTS
Train Simulator FAQ
Popelová a odkalovací jáma
Lokomotivní osvětlovací kódy britské společnosti GWR
S&DJR F7 2-8-0


(c) 2008 Leoš Urban